Bringan blev klar till sist!






Ni minns väl bringan? Den fick bli ingniden i totalt sex dagar, därefter bestämde jag mig för att det var dags att tillaga den.

”När köttet kokas avsköljes det i ett par kalla vatten, samt lägges sedan ned i nästan kokande vatten tillsatt med en halv lök och en morot. Spadet av skinkan samt bringans spad, tillsatt med någon buljong, användes sedan till ”dopp”.”

Lättaste delen hittills i det här receptet. Vad kan gå fel? Det skulle vara koktiden då. Tydligen är det självskrivet hur länge en bringa ska koka för Thora bryr sig inte om att gå in på sådana detaljer. Efter si sådär 1 ½ till 2 timmar börjar jag emellertid också tycka att det är tämligen självklart att bringan kokat klart. Den är ganska grå, men väldigt mör och tämligen salt. Jag serverade den i skivor med pepparrotsgrädde på, som ett litet tilltugg på ett brännvinsbord. Där gjorde den sig utmärkt och var mycket uppskattad. Spadet använde jag som smaksättning i en pumpasoppa. Vi får doppa i något annat på julafton. Eller varför inte byta ut julskinkan mot en rejäl oxbringa?


Kommentarer

Populära inlägg