Vad göra med ett stycke bringa?


Här står jag med en bit ekologiskt kött av bästa sort och funderar på vad jag ska göra med den. Det är en bit bringa från Börstorp slott, som producerar mycket välsmakande kött från fribetande djur.



Rimmad oxbringa är ju gott och fastän jag är osäker på om den här köttbiten är från en oxe, ko, kviga eller kalv tänker jag att den bör gå att tillreda på ungefär samma sätt. Har månne Thora något recept på bringa? Javisst! Bland julmaten har hon lagt in ett recept på "Hemsaltad oxbringa", som hon menar ska serveras till "juldoppet". Det kan väl vara värt ett försök?

"En förbringa på en 4kg. ungefär. - 350 gr. salt, 3 msk. ljus sirap, 1 tsk. salpeter samt 1 msk. krossade enbär, går åt till denna saltning." 

Jag plockar fram ingredienserna men det visar sig att min bringa är i minsta laget. Bara 750 gram! Inte heller vet jag om det är en förbringa eller något annat (akterbringa, finns det?). Om en normalstor oxbringa är "en 4 kg. ungefär" kommer nog min bringa från en liten kalv. Nåväl, jag låter inte detta stoppa mig. I en burk hittar jag några enbär jag plockade för ett par år sedan. Tyvärr har sonen tappat mortelpistillen av marmor i golvet med följden att det bara finns två halva, tämligen vassa, marmorpistiller att tillgå. Även detta hinder visar sig överstigligt med hjälp av lite god vilja och härdade handflator.



"Salt, salpeter och enbär blandas med en tredjedel av kryddorna och härmed ingnides bringan på alla sidor, och lägges i ett nätt och jämt så stort sten- eller porslinskärl, att köttet får rum."

Två problem uppkommer: 1) Vad är det för kryddor som ska blandas i? Ingen aning. 2) Vem har ett lagom stort stenkärl stående hemma? Inte jag. Inte porslinskärl heller. Valet står mellan en alldeles för stor glasform eller en precis lagom stor gryta.

Min man som undrar vad jag gör får till svar att jag ska gnida in en bringa och anmäler genast sin egen bringa som frivillig. Intresset svalnar dock vid anblicken av salt-, salpeter- och enbärsblandningen.

Jag ingnider således min lilla bringa (den från Börstorp alltså), struntar i de där okända kryddorna så när som på en timjankvist som gör sig bra på bild, lägger bringan i den alldeles lagom stora grytan och ställer i kylen. Ovanstående ska upprepas i tre dagar i följd.


Kommentarer

Populära inlägg