Lucka nr 17 - Tom Riddles dagbok

Dagboken som Voldemort (då Tom Riddle) förtrollade så att den med din mörka magi kunde förhäxa Ginny Weasley att öppna hemligheternas kammare i andra boken. När man skriver i dagboken svarar den.

Harry förstörde dagboken genom att genomborra den med huggtanden från den enorma basilisk som bodde i kammaren. 

En liten svart anteckningsbok från Akademibokhandeln fick tjäna som dagbok i det här fallet. Jag limmade på en papperslapp med ägarens namn - Tim Marvolo Riddle - och genomborrade den med en sax, några blad i taget. Jag försökte beställa ett huggtandsliknande smycke som kunde föreställa en basilisk-tand, men insåg att den inte skulle hinna fram i tid. Lösningen fick istället bli ett fjäll från en rejäl pinjekotte som jag målade vit med Ikeas målarfärg för barn (jag aktar mig numera för de mer industribetonade färgerna). Sedan var det bara att söla på med röd färg (också Ikeas barnanpassade) att likna blödande blod!

Trollformeln är ”Aparecium”.

Kommentarer

Populära inlägg