Lucka nr 8 - Bomtastic bomb!


En av tvillingarna Weaslys produkter i butiken med skämtartiklar är en Bombtastic bomb. En liten detalj i böckerna men jag tänkte att den kunde vara enkel att tillverka själv av sådant man har liggande hemma, en sliten gammal julgranskula och en skvätt färg t.ex. Detta tänkte jag innan jag målade just en gammal julgranskula med den enda svarta färgen jag hittade i vår verkstad här hemma - en extra trögflytande och klibbig rostskyddsfärg som luktade starkt och var hopplöst seg och väldigt besvärlig att tvätta bort. Det finns inte några bilder från händelsen men jag kan i vart fall konstatera att det var en dålig idé att påbörja ett så klibbigt och riskfyllt projekt minuter innan man ska iväg och hämta barn på skolan. Ännu sämre blev idén av att jag helt kort lämnade den målade kulan obevakad när jag gick ca fyra meter bort för att slänga bort penseln och torka av händerna. När jag kom tillbaka satt min bebis, som varken kunde gå eller krypa, med kulan i händerna och undersökte den nyfiket! Blixtsnabbt hade hon hasat fram till barnvagnen jag ställt som barriär, skjutit undan den och tagit sig fram till den spännande, nymålade kulan. Nästan, men bara  nästan, lika  blixtsnabbt var jag på plats och lyckades förhindra förtäring av färgen men det som följde kan närmast beskrivas som någon form av tjärbrottning. Man kan inte tro det när man ser det färdiga resultatet, eller hur?


Trollformeln är "Bombarda!".


Kommentarer

Populära inlägg