Lucka nr 24 - Harrys trollstav





Årets paketkalender kröns av en trollstav som ser ut som Harrys egen. Den lyser i spetsen om man trycker på en liten knapp i skaftet.

Bland julklapparna ikväll finns också en likadan slipover som Harrys och en svart mantel med huva och rött foder som mormor har sytt. Det ser jag fram emot för tidigare har vi använt min svarta höstkappa som jag tråcklat fast en huva på. Nu kan jag använda den igen. Utan huva i Gryffingors färger.

Trollformeln är "Expelliarmus!”.







Idag var ju den stora dagen då förtrollningen skulle brytas så att julen kunde inträda. Jag hade förberett mig genom att inhandla en konfettibomb med röda konfettihjärtan och noga kontrollera hur den skulle avfyras samt att den var lämplig för inomhusbruk och alltså inte för kraftfull. Det gäller ju att allt händer i rätt ögonblick om det ska bli trovärdigt. Maken hade motvilligt låtit sig övertygas om att han från sin telefon skulle starta musik ur Harry Potter-filmerna när trollformeln uttalades som skulle strömma ut från en högtalare som skulle stå gömd bakom granen. I ärlighetens namn gick det sådär med magin när sonen vaknade, ivrig att genast öppna sitt paket och upplösa trollformeln, så att det kunde bli julafton. Först fick jag be honom vänta tills hans far var färdig i badrummet och kunde delta. Otåligheten blev stor. Sedan fick jag springa och leta rätt på högtalaren, som hade dåligt batteri, och sätta den på laddning bakom gardinen (istället för bakom granen som planerat. När det var klart kunde paketet öppnas och sonen läste lappen med trollformeln - Expelliarmus. Då startade musiken. Fast en helt annan låt som sedan abrupt övergick i Harry Potter-musik. Jag försökte skynda mig med konfettibomben men den vägrade att utlösa och allt blev väldigt förvirrat. till slut lyckades jag i alla fall smälla av konfettibomben, som högst troligen kan ha gett oss alla fyra i familjen en lättare hörselnedsättning. Sonen, som tydligen tidigare bara hade råkat läsa trollformel-lappen, gjorde sig nu redo med trollstaven, riktade den mot granen och sade: Expelliarmus!. Det hände förstås ingenting då eftersom båda specialeffekterna redan hade avfyrats. Men det låg konfetti i hela vardagsrummet, sonen verkade nöjd och glad och det var julafton!

God jul!







Kommentarer

Populära inlägg